3 czerwca w Szkole Podstawowej nr 3 odbył się III Miejsko-Gminny Konkurs Historyczny pod hasłem ,,Ludzie, idee, czyny”. Konkurs wrócił po dwuletniej przerwie. Jego ideą jest przybliżanie uczestnikom historii naszej ojczyzny, nauka szacunku dla polskiego dziedzictwa historycznego i ukazywanie uczniom wielkich bohaterów narodowych jako pozytywnych wzorców do naśladowania.
Bohaterem tegorocznego konkursu był Józef Wybicki, twórca polskiego hymnu narodowego, który decyzją Sejmu Rzeczypospolitej jest patronem 2022 roku. Wielki Polak, gorący patriota, człowiek wszechstronnie utalentowany.
Konkursowicze z klas 7 i 8 zmagali się z testem, na który złożyło się 40 pytań.
Najlepiej rozwiązali zadania: Krzysztof Soroczyński z SP nr 3 - 1miejsce, Martyna Piątek z SP nr 4 – 2 miejsce oraz Michał Mikulski z SP nr 3 - 3miejsce.
Równolegle odbywał się konkurs dla uczniów klas trzecich – drużynowy Turniej Wiedzy o Polsce ,,Znam swój kraj”.
Młodsi uczniowie rozwiązywali zagadki i różne zadania sprawdzające ich wiedzę o Polsce, jej historii i symbolach narodowych.
Najlepsze okazały się drużyny:
1 miejsce SP nr 4 w składzie: Karol Gowin, Maciej Gębuś, Michał Justyński
2 miejsce SP w Działoszynie w składzie: Julia Troc, Kaja Forysiak, Michał Workun
3 miejsce SP nr 3 w składzie: Zofia Kuczko, Karol Dragan, Andrzej Uber.
Zwycięzcy otrzymali wspaniałe nagrody od pani Marzeny Machałek wiceminister Edukacji i Nauki oraz pana Wojciecha Dobrołowicza Burmistrza Miasta i Gminy Bogatynia.
Zapraszamy w przyszłym roku.
W środę, 13 kwietnia 2022 r., obchodziliśmy w naszej szkole Dzień Patrona – Kornela Makuszyńskiego. Społeczność „Trójki” już od dawna przygotowywała się do tego święta. Zadaniem klas było wcześniej:
- zgromadzenie, przygotowanie materiałów do sporządzenia plakatu o Kornelu Makuszyńskim i jego twórczości;
- wyznaczenie osób, które przebiorą się za postać z książki Makuszyńskiego wg przydzielonych uprzednio utworów;
- przygotowanie się klas ze znajomości życiorysu Kornela Makuszyńskiego.
Tego dnia szkolne korytarze zalała fala barwnych postaci z utworów pana Makuszyńskiego. Każdy mógł poczuć się jak w bajce, mijając po drodze bohaterów książek: „Awantury i wybryki małej małpki Fiki Miki”, „O dwóch takich, co ukradli księżyc”, „Przygody Koziołka Matołka”, „Awantura o Basię”, „Panna z mokrą głową”, „O wawelskim smoku”, „Szatan z 7 klasy”, „Przyjaciel wesołego diabła”, czy „Szaleństwa panny Ewy”.
Każda klasa tego dnia stworzyła plakat poświęcony K. Makuszyńskiemu, a uczniowie klas IV – VIII wzięli udział w grze terenowej „Śladami Patrona Szkoły”. W budynku szkoły rozlokowanych było 7 stacji, które należało odszukać, dzięki otrzymanym wcześniej wskazówkom. Oto one:1.Aby zaznać świętego spokoju,Belfry wchodzą do tego pokoju.Jednak uczniowie im żyć nie dają, Zawzięcie pukają w pocie czoła i znoju,Do jaskini, gdzie lwy odpoczywają.
2.Centrum dowodzenia szkołą,Tam zawsze coś się dzieje, Pośród faksów, komputerów, telefonów, Pośród stempli różnych (tych okrągłych i podłużnych),Pośród teczek, skoroszytów i spinaczy, można co dzień uśmiechnięte panie zobaczyć.
3.Gdy jej próg przekroczysz, To jakbyś w krainę baśni wskoczył,Legendy, mity, science – fiction, baśnie,Encyklopedie, dramaty, romanse i waśnie.
4. Każde dziecko o tym wie:Chcesz być zdrowy - ruszaj się!Sport to bardzo ważna sprawa.Są reguły, jest zabawa. (...)Sport nauczyć może wiele.Zdrowy duch jest w zdrowym ciele,a z wszystkiego jedna racja:górą sport i rekreacja!Biegnij tam ze wszystkich siłI rozwiąż zadanie jak prawdziwy mistrz.
5. W szkolnych katakumbach teraz zagościcie, Lecz nie musicie się lękać o swoje życie.Tam poznajecie różne programy,Nieobce są także systemy danych.Windows, Mozilla, MS Office, GIMP,Nie mają przed wami żadnych tajemnic.
6.Nauki ścisłe tam są nie straszne, Nawet gdy w fartuchu paski są za ciasne.Mikstury robią tam wybuchowe,Czasem się zdarzy, że zapachowe.Obok królowa nauk panuje,Z ignorantami nie dyskutuje.O królowo nauk, szczęście ty moje,sam jeden wiem, jak męczysz me zwoje.Całki, pierwiastki i inne odkrycia,są barwą i sensem mojego życia.
7.Na tym piętrze rządzą języki, Czy to ojczysty, czy nowożytny.Humanistyczny to zatem jest zakątek,Z historią łączą ich wspólny wątek. Daleko to trochę od sekretariatu, Więc zasuwaj tam szybko mój Ty szkolny brachu.
Po dotarciu do stacji, uczniowie musieli zmierzyć się z następującymi zadaniami:• Palcem po mapie za Koziołkiem Matołkiem - przeczytaj opis i zgadnij, dokąd zawędrował Koziołek Matołek. Obszar podróży bohatera obejmuje cały Układ Słoneczny!• Ułóż z pociętych kartek tytuły powieści Kornela Makuszyńskiego. • Rozpoznaj jak najwięcej zdjęć, na których jest Kornel Makuszyński. • Rozwiąż krzyżówkę dotyczącą życia i twórczości Patrona Szkoły. • Rozpoznaj po opisie bohatera z utworów Kornela Makuszyńskiego.• Uzupełnij luki w życiorysie Kornela Makuszyńskiego. • Na stacji przy sekretariacie oceniano przebranie za postaci z książek Makuszyńskiego.
Przyznawano również punkty za pomysłowość i estetykę wykonanego plakatu. Pod koniec zsumowano punkty z każdego zadania i okazało się, że najlepiej poradziły sobie:- wśród klas 4: klasa 4c i klasa 4b;- wśród klas 5: klasa 5b i klasa 5a;- wśród klas 6: klasa 6a i klasa 6b;- wśród klas 7: klasa 7b i klasa 7c;- wśród klas 8: klasa 8e i klasa 8d.Klasy te otrzymały słodki upominek.
Organizatorkami całego makuszyńskiego zamieszania były panie: Iwona Dąbrowska, Iwona Majewska oraz Aneta Strojanowska, które dziękują wszystkim za zaangażowanie i super zabawę! Czołem Trójka!
Z wielką przyjemnością ogłaszamy, że zespół „Planeta wiśni” ze Szkoły Podstawowej nr 3 w Bogatyni, zdobył grant na założenie mini sadu na terenie szkoły. Uzyskaliśmy najlepszy wynik z pierwszego etapu konkursu „Tradycyjny Sad” (w kategorii wiekowej powyżej VI klasy) i oprócz grantu, otrzymamy także nagrody rzeczowe. Jesteśmy przeszczęśliwi!
Przed nami druga część konkursu, czyli „Zakładamy sad”. Jest to etap praktycznego sadowniczego działania w oparciu o przygotowany wcześniej plan, wraz z prowadzeniem aktywnej akcji promocyjnej projektu. Po otrzymaniu grantu zakupimy rekomendowane wiśnie tradycyjnych odmian i rośliny towarzyszące, które posadzimy według ustalonego wcześniej planu. Oczywiście zdamy relację z tego wydarzenia.
Przypominamy, że „Tradycyjny sad” to ogólnopolski projekt edukacyjny zorganizowany przez Fundację Banku Ochrony Środowiska, z myślą o zachowaniu różnorodności biologicznej Polski i zdrowiu społeczeństwa. Jego celem jest poznanie sadowniczego dziedzictwa polskich ziem i restytucji starych odmian drzew w formie szkolnego minisadu, składającego się z co najmniej 5 drzew sadzonych na ogólnodostępnym terenie (w piątej edycji są to wiśnie). W tym roku do konkursu przystąpiło 110 zespołów z całej Polski.
Dziękujemy wszystkim przyjaznym duszom, dzięki którym powstanie sad na trójkowej planecie wiśni!
Zespół „Planeta wiśni” w składzie: Nadia Kadzewicz, Magdalena Walkowiak, Wiktoria Góra, Zofia Mrygoń, Małgorzata Gil, Karolina Fudali, Milena Nowak, Jakub Dragan, Szymon Sapielski, Fabian Stefański, Kacper Wolkiewicz i Aneta Strojanowska (opiekun, nauczycielka geografii i przyrody).