Ostatnie wyzwanie to: „Wprowadzamy eko-praktyki w naszej szkole. Współdziałamy i zachęcamy do zmian pro-natura w szkole”. Zastanawialiśmy się, co możemy zrobić i jak możemy działać, żeby nasza szkoła była Eko? Jak wdrożyć poznane wcześniej praktyki, umieścić je w realiach szkolnych? Przeszliśmy się po całej szkole, rozglądaliśmy się i zastanawialiśmy, czy można coś zmienić?
Naszą uwagę przykuło otoczenie szkoły. Przecież mamy już posadzone kilkanaście drzew starych odmian wiśni i jabłoni, czyli nasz Tradycyjny Owocowy Sad Trójkowy. Zazieleńmy otoczenie – za zgodą dyrekcji załóżmy ogród szkolny na wyznaczonym wcześniej terenie. Posadźmy rośliny miododajne, rośliny zielone i dosadźmy drzewek. Zaprośmy trzmiele, murarki i inne owady zapylające do naszego sadu. Zaangażujmy Rodziców, Dziadków, Nauczycieli i Sympatyków Trójki, aby pomogli nam w organizacji warsztatów dla dzieci i młodzieży z budowania hoteli dla pszczół samotnic oraz domków dla owadów. Wspólna budowa takiego domku to bardzo fajny sposób na spędzenie czasu. Dzieci nie tylko dowiedzą się czegoś ciekawego i użytecznego, ale także będą miały frajdę z wdrażania tego w życie. Edukacja poprzez zabawę to najlepszy sposób na wzbudzenie sympatii do pszczół, do całej otaczającej nas przyrody. Kolejną propozycją ulepszenia otoczenia może być pomoc ptakom,
w tym celu można założyć na drzewach budki lęgowe, zainstalować karmniki na zimę. Mamy wpływ na to, żeby szkoła była EKO!
W grudniu hasłem przewodnim było: „Wspieramy środowisko naturalne wokół nas. Wspieramy przyrodę.”
Nas nie trzeba długo namawiać do działań pro - natura, także działo się, oj działo! Zajęcia oparte były o ideę aktywnego działania. Otrzymaliśmy wzory prostych karmników dla ptaków z materiałów recyklingowych i wykonaliśmy je na zajęciach koła przyrodniczego. Ale to nie wszystko. Zachęciliśmy młodszych uczniów z naszej szkoły do zrobienia takich karmników i aktywnie uczestniczyliśmy w lekcji przyrody, na której wykonywali takie cuda. Pokazaliśmy, że każdy uczeń może wykonać takie karmidełko, zawiesić na balkonie, w ogrodzie i na podwórku i aktywnie włączyć się we wspieranie środowiska naturalnego poprzez dokarmianie ptaków. To było „budujące” doświadczenie!
W listopadzie podjęliśmy wyzwanie: „Uczymy się racjonalnie korzystać z energii i zasobów. Używamy tyle, ile potrzebujemy!”
Uczniowie na zajęciach koła przyrodniczego poznali proste i praktyczne działania, których zadaniem było wdrożenie oszczędności energii i zasobów w codziennym życiu. Zdali sobie sprawę, jak ważne jest optymalne zużywanie energii i zasobów dostosowane do ich potrzeb i gospodarstwa domowego. Zrozumieli, że nawet proste działania mają znaczenie i są widoczne w większej skali. Nagrali film, na którym pokazują, jak sami możemy zmniejszyć ilość zużywanej energii i zasobów w codziennym życiu.
W bieżącym roku szkolnym przystąpiliśmy do to ogólnopolskiego konkursu „Jestem Eko”, poświęconego tematyce ekologicznej, skierowanego do uczestników szkolnych kół przyrodniczych z całego kraju, który jest uzupełnieniem wiedzy praktycznej z zakresu ekologii.
Wzięliśmy w nim udział również ze względu na propozycje ciekawych zajęć pozalekcyjnych, podczas których uczniowie mogli zapoznać się z rozmaitymi praktycznymi aspektami „bycia eko”, jakie w prosty sposób mogą zostać włączone do życia codziennego. Zapoznali się, między innymi, z pojęciami np.: upcyklingu, zero waste, oszczędzania zasobów, bioróżnorodności, działania pro natura. Organizatorzy przekazywali szkole materiały, zawierające scenariusze lekcji, karty pracy, ciekawostki, tematy do dyskusji, quizy wiedzy, słowniczki pojęć oraz skierowane do uczniów propozycje działań ekologicznych do wdrażania poza szkołą, np. w domu.
W październiku przyjęliśmy wyzwanie – „Życie bez śmieci” - i postaraliśmy się żyć tak, żeby minimalizować odpady, używając opakowań i przedmiotów wielorazowych. Na zajęcia przynieśliśmy przedmioty wielokrotnego użytku, takie które mają zastosowanie na co
dzień w gospodarstwie domowym np. pojemniki na kanapki, torebka prezentowa z szarego papieru, gumka recepturka oraz opakowania jednorazowe: kubki, styropianową tackę, sztućce - aby pokazać kontrasty i zaproponować używanie wielorazowych przedmiotów zamiast jednorazówek.
Uczniowie, po zajęciach na kole przyrodniczym, obserwowali i aktywnie uczestniczyli w poprawnej segregacji odpadów we własnym domu, stosowali przedmioty wielokrotnego użytku na co dzień i starali ograniczać się do zakupów tylko naprawdę im potrzebnych przedmiotów oraz starali się nie używać tzw. jednorazówek.