10 października 52 czwartoklasistów z naszej szkoły otrzymało bezpłatne laptopy w ramach realizacji rządowego programu „Laptop dla ucznia”, którego celem jest wsparcie dzieci i młodzieży w rozwoju kompetencji cyfrowych.
Nowy sprzęt dzieciom wręczyli Wiceminister Edukacji i Nauki Pani Marzena Machałek wraz z Burmistrzem Miasta i Gminy Bogatynia Panem Wojciechem Dobrołowiczem.
Realizowany przez Ministerstwo Cyfryzacji program to przede wszystkim wyrównywanie szans w dostępie do nowoczesnego cyfrowego sprzętu. Każdy czwartoklasista, który otrzymał laptop, będzie mógł wykorzystać go do nauki oraz rozwoju swoich talentów i pasji.
Ucieszyła nas również, przekazana w tym dniu wiadomość, że Gmina Bogatynia otrzymała 24.650.000,00 zł w ósmej edycji Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych na zadanie „Termomodernizacja budynku Szkoły Podstawowej nr 3 im. Kornela Makuszyńskiego w Bogatyni”.
Szanowni Państwo Dyrektorzy, Nauczyciele i Rodzice!
W związku z zapytaniami i wątpliwościami dotyczącymi prac domowych zadawanych uczniom i ich oceniania oraz zasad poprawiania przez uczniów niesatysfakcjonujących ocen informuję, że:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 900 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2230 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 373 z późn. zm.)
2. Formy pracy uczniów i zasady ich oceniania określa statut szkoły. Jest on uchwalany przez Radę Szkoły (społeczny organ szkoły złożony w równych częściach przez nauczycieli, uczniów i rodziców), a w przypadku jej braku przez Radę Pedagogiczną.
3. Zadawanie i ocenianie prac domowych przez nauczycieli jest legalne. Zgodne z przepisami prawa oświatowego szkoły w swoich statutach szczegółowo regulują kwestie zadawania i oceniania prac domowych. Określają także sposób i termin poprawiania ocen niesatysfakcjonujących uczniów (w tym zwłaszcza ocen niedostatecznych), liczbę podejść do poprawy i wagę nowej oceny.
4. W opinii Rzecznika Praw Dziecka wyrażonej w dniu 8 stycznia 2020 r. praca domowa pełni ważne funkcje dydaktyczne, utrwala wiadomości zdobyte podczas zajęć w szkole, rozwija inicjatywę ucznia, kształci samodzielność myślenia i działania. To trafna opinia, wszak - jak mawiali starożytni Rzymianie - repetitio est mater studiorum - powtarzanie jest matką wiedzy. Rzecz jasna zadawanie prac domowych powinno być celowe, przemyślane i dostosowane
do indywidualnych potrzeb ucznia. Prace domowe nie mogą nadmiernie obciążać ucznia, który po zajęciach dydaktycznych w szkole powinien mieć czas na odpoczynek, zabawę, uczestnictwo w życiu rodzinnym, spotkania
z rówieśnikami, a także rozwijanie własnych zainteresowań.
4. To nauczyciel w sposób najbardziej wiarygodny i kompetentny może ocenić indywidualne potrzeby swojego ucznia. W przypadku odczucia, że uczeń jest przeciążony pracami domowymi można zgłosić problem nauczycielowi danego przedmiotu, w dalszej kolejności wychowawcy i dyrektorowi szkoły, który sprawuje w szkole nadzór pedagogiczny. Nie ma takiego problemu, którego nie dałoby się rozwiązać we wspólnocie szkolnej w spokojnej, merytorycznej rozmowie.
5. Roztropnie zadawane prace domowe dobrze służą rozwojowi ucznia. Uczą też obowiązkowości i odpowiedzialności. To ważne, bo misją szkoły jest nie tylko uczyć, ale i wychowywać młode pokolenie. Traktując uczniów z szacunkiem
i serdecznie warto nakładać obowiązki i wysoko trzymać porzeczkę wymagań. Takie przecież będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie.
Z poważaniem pozostaję
Roman Kowalczyk
Dolnośląski Kurator Oświaty
Wrocław 2023-10-09
Zarząd PFRON 28 września 2023 roku przyznał dofinansowania na realizację wniosków złożonych w pierwszym naborze programu „Dostępna przestrzeń publiczna”, którego celem jest zapewnienie osobom z niepełnosprawnościami dostępu do przestrzeni publicznej, informacji i komunikacji, a także technologii, urządzeń oraz usług powszechnie dostępnych lub powszechnie zapewnianych, na zasadzie równości z innymi osobami.
Wśród instytucji, które otrzymały wsparcie znalazła się Szkoła Podstawowa nr 3 w Bogatynia, która złożyła wniosek aplikacyjny w ramach Moduł A: likwidacja barier architektonicznych lub informacyjno-komunikacyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki organizacyjne.
Otrzymane wsparcie w wysokości 550 000 złotych wymagało zagwarantowania wkładu własnego Jednostki Samorządu Terytorialnego w wysokości 137 500 złotych.
W ramach dofinansowania zaplanowano zakup platform przyschodowch, w celu zapewnienia komunikacji pionowej wewnątrz budynku, remont windy przy basenie szkolnym, przystosowanie toalet dla osób z niepełnosprawnościami, zakup pętli indukcyjnych.
Przekazanie laptopów w ramach projektu Ministerstwa Edukacji i Nauki „Laptop dla ucznia”
10 października 2023 roku o godz. 15:30 na holu A2 (przy sekretariacie szkoły) Burmistrz MiG Bogatynia Pan Wojciech Dobrołowicz przekaże laptopy rodzicom uczniów klas 4.
Dokumenty niezbędne do otrzymania sprzętu:
- Umowa przekazania na własność
lub
- Umowa użyczenia.
lub
Oświadczenie o odmowie przyjęcia komputera przenośnego typu laptop
Osoby, które złożą wymagane dokumenty do 10.10.2023 r. do godziny 15:30 będą mogły odebrać laptopy podczas spotkania.
Osoby, które nie będą uczestniczyły w ww. spotkaniu będą mogły odebrać laptopy po uprzednim umówieniu spotkania z upoważnionym pracownikiem szkoły – Agnieszka Zieniewicz tel. 757733253 wew. 116.
informacje o projekcie: https://laptopdlaucznia.gov.pl/
Defibrylatory w „Trójce”
13 września 2023 roku dzięki Fundacji PGE Szkoła Podstawowa nr 3 w Bogatynia otrzymała dwa defibrylatory AED. Urządzenia zostały zamontowane przy wejściu głównym do szkoły oraz na basenie. W razie potrzeby będą służyły całej społeczności szkolnej oraz lokalnej.
Dziękujemy Fundacji PGE za wyposażenie szkoły w sprzęt ratujący życie oraz za przeprowadzenie szkoleń dla pracowników i uczniów naszej szkoły w zakresie korzystania z defibrylatorów podczas udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.