Szkoła Podstawowa nr 3 im. Kornela Makuszyńskiego w Bogatyni

Szkoła Podstawowa nr 3 w Bogatyni
Basen w szkole
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Shadow
Slider

proxyZ okazji Dnia Flagi Rzeczypospolitej Polskiej, który przypada 2 maja, zapraszamy wszystkich  do udziału w akcji „Wywieś flagę”

FLAGA POLSKI W NASZYCH OKNACH

Aby wziąć udział w akcji wystarczy wywiesić biało-czerwoną flagę na balkonie lub przed domem. Nie musi to być duża flaga. Możecie uszyć ją sami, albo zrobić z papieru.

Ważne, żebyśmy pokazali w tych trudnych czasach, że potrafimy się jednoczyć i solidarnie okazać nasz patriotyzm i odrobinę optymizmu zgodnie z hasłem ..Wszystko będzie dobrze”.

POZOSTAJĄC W DOMACH TAKŻE MOŻEMY WŁĄCZYĆ SIĘ W ŚWIĘTOWANIE!

Zachęcamy do zrobienia sobie zdjęcia na tle flagi albo samej flagi i przesłania  na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

FLAGA POLSKI – WAŻNE INFORMACJE NA DZIEŃ FLAGI

Każdy Polak i każda Polka wie, że biały i czerwony to kolory ich kraju. Można je spotkać wszędzie – na gmachach urzędowych, na ulicach, na zawodach sportowych… Jednak okazuje się, że nie każda flaga jest flagą. Jak to możliwe ?

Z okazji zbliżającego się  Dnia Flagi Rzeczypospolitej Polskiej, obchodzonego 2 maja, prezentujemy kilka informacji na temat polskiej flagi.

POLSKIE BARWY NARODOWE

Jakie kolory ma flaga Polski? Artykuł 28 Konstytucji w ust. 2 brzmi: „barwami Rzeczypospolitej Polskiej są kolory biały i czerwony”. Nie precyzuje jednak dokładnie jakie kolory należy rozumieć pod określeniem "kolor biały" i "kolor czerwony". Sprecyzowanie odcieni znajduje się w  „Ustawie o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych”. Wg ustawy biały nie jest czystym śnieżnobiałym, a kolor czerwony to karmazyn, czyli ciemna czerwień.

UKŁAD BARW NARODOWYCH

Wybór barw flagi jest odwzorowaniem kolorów chorągwi polskiej, białego orła na czerwonym tle, oficjalnego symbolu państwa już od średniowiecza. Znak w godle, czyli orzeł, jest ważniejszą jego częścią niż tło, dlatego kolor biały jest na górze, a czerwony na dole (dlatego poprawnie mówi się, że flaga jest biało-czerwona). Jeśli barwy zawieszone są w układzie pionowym, to biały umieszcza się po lewej stronie płaszczyzny oglądanej z przodu. Natomiast w rozetkach, czyli tak zwanych kotylionach, biały powinien być wewnątrz, czerwony na zewnątrz.

PROPORCJE FLAGI POLSKI

Długości boków w fladze powinny przedstawiać proporcje 5:8. Stosunek ten ustaliła „Ustawa z dnia 1 sierpnia 1919 r. o godłach i barwach Rzeczypospolitej Polskiej”. Przykładowo, gdy flaga ma 1 metr wysokości, to musi mieć 1,6 metra szerokości. Jeśli tak nie jest, to biały i czerwony stanowią barwy narodowe, ale nie flagę.

BARWY NARODOWE I ICH OCHRONA

Dziś każdy ma prawo używać barw RP, w szczególności w celu podkreślenia znaczenia uroczystości, świąt lub innych wydarzeń, pod warunkiem zachowania odpowiednich czci i szacunku. Na przykład na biało-czerwonych flagach nie wolno  umieszczać napisów, np. z nazwami miejscowości. Kodeks Karny zawiera przepisy dotyczące ochrony symboli narodowych. Za publiczne znieważenie, uszkodzenie lub usunięcie flagi czy godła grozi grzywna, kara ograniczenia albo pozbawienia wolności.

JAK EKSPONOWAĆ FLAGĘ?

Symbole narodowe należy otaczać czcią i szacunkiem. Flagi zwykle pojawiają się na budynkach z okazji uroczystości państwowych. Możemy też użyć symboli narodowych dla uczczenia ważnych wydarzeń w życiu prywatnym.

Wywieszana flaga powinna być czysta i wyprasowana. Nie wolno dopuścić, by materiał był brudny, podarty, postrzępiony, spłowiały lub pomazany. Flaga nie powinna dotykać podłoża, ani być zamoczona w wodzie. Zawsze trzeba sprawdzić, czy kolejność barw jest właściwa, czyli biały na górze, czerwony na dole.

Starannie umocowana flaga nie powinna ulec zerwaniu. Jeżeli owinie się wokół masztu, trzeba ją rozplątać. Niegodne symbolu narodowego uznaje się także umieszczanie na fladze czy godle jakichkolwiek napisów, rysunków, czy obrazków.

logokan22 kwietnia 2021 r. odbył się Międzynarodowy Konkurs „Kangur Matematyczny”. W konkursie wzięło udział 53 najlepszych matematyków naszej szkoły. Ze względu na ograniczenia obowiązujące obecnie w kraju,  przeprowadzenie konkursu w formie stacjonarnej nie było możliwe. W tych okolicznościach uczniowie napisali konkurs zdalnie. Skorzystaliśmy z platformy MS Teams, z którą uczniowie pracują na co dzień. Grupy wiekowe pisały w osobnych wirtualnych salach. Opiekę nad przebiegiem konkursu w klasach 1-3 sprawowała pani Jolanta Klecha-Cyran, a w klasach 4-8 pani Ewa Michalak. Nasi uczniowie wspaniale sprostali trudnemu zadaniu pracy w warunkach zdalnych. Wierzymy, że wyniki w konkursie będą bardzo wysokie.

Kangur4-6
Kangur4-6_2
Kangur_1-3
Kangur_1-3_2

informacja15 kwietnia 2021 roku odbył się zdalnie w naszej szkole KONKURS KRAJOZNAWCZY. Uczniowie odpowiadali na pytania krajoznawcze dotyczące powiatu zgorzeleckiego i województwa dolnośląskiego. Największą liczbę punktów w konkursie zdobyła Ania Listkiewicz z klasy 8d, na kolejnym miejscu znaleźli się: Oliwia Piwowarska z klasy 8b i Kacper Wolkiewicz z klasy 6e. Na 3. miejscu uplasował się Krzysztof Soroczyński z klasy 7a.

Konkurs w tym roku nie będzie miał kolejnych etapów ze względu na panującą sytuację. Wszystkim uczestnikom gratulujemy. 

       informacja Z okazji 230 rocznicy uchwalenia pierwszej polskiej konstytucji – Święta Konstytucji 3 Maja – ogłaszamy konkurs.

Zadanie konkursowe polega na wykonaniu pracy nawiązującej do uchwalenia Konstytucji w postaci/do wyboru/:

prezentacji multimedialnej, filmu, pracy plastycznej/plakat, rysunek, album/, literackiej /wiersza, tekstu piosenki/.

       Prace konkursowe – w formie elektronicznej – należy przesyłać do 30. kwietnia 2021 r. na adres Swojego nauczyciela historii.

Przewidziano nagrody niespodzianki.

Serdecznie zapraszamy do udziału w konkursie!

swieto3maja

logoKO                                                                                                                                                                                                                                                  

Szanowni Państwo Dyrektorzy i Nauczyciele! Koleżanki i Koledzy!

Od ponad roku mierzymy się z bezprecedensowym wyzwaniem, jakim jest pandemia koronawirusa. Codziennością szkół, a w ostatnich tygodniach także przedszkoli stało się nauczanie zdalne. Co najmniej do 18 kwietnia br. przedszkolaki i uczniowie zostaną w domach. Trzecia fala pandemii utrzymuje się na wysokim poziomie, zajętych jest osiemdziesiąt kilka procent łóżek
w szpitalach, podobnie rzecz się ma z respiratorami. W najbliższych dniach będą się ujawniać skutki społecznych zachowań w czasie Świąt Wielkanocnych. Trudno się dziwić, że w tej bardzo poważnej sytuacji podejmowane są decyzje o utrzymaniu obostrzeń w różnych obszarach życia gospodarczego i społecznego, w tym w oświacie. Z drugiej strony przyspiesza akcja szczepień, rząd deklaruje, że do końca czerwca zaszczepieni zostaną wszyscy chętni. Dobroczynnym efektem szczepień milionów Polaków stanie się odporność populacyjna co pozwoli na powrót do normalności.

Dziś nie sposób precyzyjnie określić terminu powrotu do nauki stacjonarnej. Odpowiedzialnie można stwierdzić jedynie, że powrót ów - skorelowany z liczbą zachorowań i sytuacją w służbie zdrowia - powinien być możliwie szybki i rozpocząć się od najmłodszych (przedszkola, klasy 1-3 szkół podstawowych). Jest szansa, że stanie się tak jeszcze w kwietniu.                                        

 To wszystko oznacza, że przez  najbliższe tygodnie, a może i miesiące do zakończenia roku szkolnego 2020/2021 będziemy kontynuować nauczanie na odległość. Jak nigdy potrzebna jest systematyczność, wytrwałość i konsekwencja.

Gorąco dziękuję Koleżankom i Kolegom za ofiarną pracę
i zaangażowanie, za serce wkładane w podejmowane działania. Wiele wskazuje na to, że w walce z pandemią koronawirusa jesteśmy na ostatniej prostej - choć będzie to długa prosta. Na finiszu potrzebny jest największy wysiłek i mobilizacja, na ostatnich metrach daje się z siebie wszystko. Dziękując raz jeszcze proszę o codzienną, rzetelną, z pasją wykonywaną pracę. Jako że długotrwała izolacja przynosi negatywne skutki psychiczne w szczególności proszę o częste komunikowanie się z uczniami i rodzicami. Proszę o zwielokrotnioną empatię, serdeczność i życzliwość. W szczególności polecam uwadze Koleżeństwa relacje z  uczniami niepełnosprawnymi, mającymi trudności w nauce oraz z rodzin dysfunkcyjnych, a także z uczniami zdającymi w tym roku egzaminy (maturalny, ósmoklasisty, zawodowy).                                                 

To my, kadra pedagogiczna, odpowiadamy za wykształcenie i wychowanie młodego pokolenia. Wyposażamy je w umiejętności i wiedzę, kształtujemy charaktery, formujemy osobowości. Dodajemy odwagi i skrzydeł. Nam nie wolno opuścić rąk i ustać ze znużenia. My musimy być mocni, zdeterminowani i wytrwali. Wtedy wygramy z przeciwnościami losu i wypełnimy naszą misję.

Upalnym, pamiętnym latem 1980 r. szeroko po Polsce rozlała się fala strajków. Polacy podnieśli się z kolan i zbuntowali przeciw komunistycznej władzy. Rodził się nienależny, samorządny związek zawodowy oraz wielomilionowy ruch społeczny o pięknej i zobowiązującej nazwie „Solidarność”. Na murze okalającym Stocznię Gdańską w sierpniu 1980 r. strajkujący robotnicy umieścili napis: „Tylko solidarność i cierpliwość zapewnią nam zwycięstwo”. To przesłanie jest wyjątkowo aktualne. W chwilach próby weźmy je za własne.                                                 

                                                          Z wyrazami szacunku i życzeniami zdrowia

                                                                              Roman Kowalczyk  

                                                                       Dolnośląski Kurator Oświaty   

Facebook

Bannery

eDziennik

vulcan

Nauka zdalna

teams

EPUAP

epuap

Poczta

Email Marketing Service

BIP

bip

Serwer FTP

ftp

Stowarzyszenie

sto

Szkoła Podstawowa nr 3 im. Kornela Makuszyńskiego w Bogatyni