SP3 trad sadCHCEMY ZAŁOŻYĆ SAD NA TERENIE SZKOŁY

Przez wieki Polska była potęgą sadowniczą, opartą o drzewa dawnych odmian. Głównie jabłonie były wszechobecnym elementem krajobrazu i stanowiły podstawę zaopatrzenia rodzinnych gospodarstw. Stare odmiany funkcjonowały we wszystkich regionach Polski i były doskonale przystosowane do panujących tam warunków. W ostatnich 50 latach wyginęło 80% zasobów starych drzew owocowych. Powstały nowe, „przemysłowe” odmiany, które zostały przystosowane do zwiększonej produktywności (wcześniej i silniej owocujące, o zwiększonej gęstości sadzenia ze względu na małe rozmiary). Jednak ceną za sukces wydajności z hektara jest konieczność stałej opieki nad tymi drzewami, a głównie ochrony chemicznej, bo drzewa muszą być pryskane nawet 30 razy w ciągu sezonu wegetacyjnego. W dobie zwiększającej się świadomości skażenia środowiska, społeczeństwo coraz wyraźniej zgłasza zainteresowanie produktami uprawianymi bez nadmiernej chemizacji. Stąd konieczność powrotu do dawnych odmian, które przez dziesięciolecia radziły sobie świetnie w rodzimych warunkach.

Aby zdobyć wiedzę na temat umiejętnej uprawy i walorów zdrowotnych owoców z drzew tradycyjnych odmian, pod kierunkiem pani Anety Strojanowskiej, przystąpiliśmy do projektu „Tradycyjny sad”.  Jego celem jest poznanie sadowniczego dziedzictwa polskich ziem i restytucji starych odmian drzew w formie szkolnego minisadu,  składającego się z co najmniej 5 drzew sadzonych na ogólnodostępnym terenie (w piątej edycji są to wiśnie).  

Nasz Zespół „Planeta wiśni” w składzie: Nadia Kadzewicz, Magdalena Walkowiak, Wiktoria Góra, Zofia Mrygoń, Małgorzata Gil, Karolina Fudali, Milena Nowak, Jakub Dragan, Szymon Sapielski, Fabian Stefański,  wspólnie opracował plan zadań do wykonania, uwzględniając terminarz Konkursu oraz osoby odpowiedzialne za poszczególne działania. Realizując wytyczne I etapu projektu, wykonaliśmy następujące elementy planu:

  • zdobyliśmy wiedzę na temat sadownictwa oraz starych odmian drzew owocowych, w szczególności wiśni;
  • zaprojektowaliśmy logo zespołu;
  • Logo Planeta wiśni
  • znaleźliśmy sojuszników w postaci sadowników chroniących drzewa metodami naturalnymi;
  • spotkanie z sadownikiem

 

  •  wybraliśmy zestaw drzew owocowych charakterystycznych dla regionu;
  • wykonaliśmy prace przygotowawcze do założenia sadu;
  • narysowaliśmy plan i przygotowaliśmy kosztorys wydatków związanych z założeniem mini sadu;

 projekt mini sadu Planeta wiśni

 

  • przeprowadziliśmy spotkanie ze społecznością szkolną na temat mini sadu, w celu promocji planowanej inicjatywy, oraz zdobyli wolontariuszy (uczniów, rodziców, nauczycieli) do pomocy.
  • informowanie społeczności szkolnej 1
  • Informowanie społeczności szkolnej

Gościliśmy u Was na lekcjach wychowawczych i opowiadaliśmy o inicjatywie zbudowania Zespołu. Przedstawiliśmy prezentację, jak ważna jest restytucja starych odmian i co sady złożone z dawnych odmian mogą przynieść dobrego ich użytkownikom.

Po zapoznaniu się z rodzajami odmian wiśni i konsultacji z panem Ryszardem Molką, miłośnikiem sadownictwa i działkowcem, do  wymarzonego mini sadu wybraliśmy: łutówkę, szklankę wielką, gubeńską, szklankę polską, minister podbielski.

Trzymajcie kciuki, abyśmy otrzymali jak najwyższą punktację za raport z etapu I.  To umożliwi nam pozyskanie grantu na założenie sadu na naszej trójkowej planecie wiśni!

plakat