logo logoKącik logopedy

Kącik logopedy to przestrzeń, w której będziemy przybliżać Państwu zagadnienia związane z logopedią. Dzięki comiesięcznym wpisom, będą mogli Państwo poszerzyć  i ugruntować swoją wiedzę z jej zakresu. Życzymy miłej lektury.

Kim jest logopeda i czym się zajmuje się logopedia?

Logopeda to specjalista od kształtowania mowy w okresie jej rozwoju u dziecka, jak także w późniejszym czasie, gdy jest ona z jakiś względów nieprawidłowa. Logopeda dokonuje także reedukacji mowy, gdy nastąpi jej utrata w czasie, kiedy były już nabyte umiejętności porozumiewania się, ponadto zajmuje się profilaktyką powstawania nieprawidłowych wzorców językowych, zapobieganiem wtórnym skutkom zaburzeń mowy. Logopeda, jeśli zaistnieje taka potrzeba, kieruje  do innych specjalistów w celu poszerzenia diagnostyki.

 Najczęstszymi problemami, którymi zajmuje się logopeda podczas terapii logopedycznej są:

- zaburzenia miofunkcjonalne

- zaburzenia mowy (artykulacji, fonacji, oddychania, płynności mowy)

- zaburzenia językowe ( fonologia, składnia, semantyka, pragmatyka)

Logopedia jest dziedziną interdyscyplinarną a zawód logopedy wymaga nieustającego kształcenia, poszukiwania wielu dróg rozwiązywania problemów oraz obszernej wiedzy z zakresu:

- pedagogiki (sposoby postępowania i pracy z dzieckiem)

- psychologii ( rozwój psychomotoryczny dziecka, etapy kształtowania i rozwoju mowy, skutki psychologiczne zaburzeń mowy)

- medycyny (foniatria – fizjologia, patologia mowy, głosu i słuchu, audiologia - zaburzenia słuchu, ortodoncja – wady zgryzu i uzębienia, neurologia i fizjologia – mechanizmy kierujące procesem nadawania i odbioru mowy)

- językoznawstwa (stylistyka, gramatyka, ortografia).

Reasumując, przedmiotem badań logopedii są wszelkiego rodzaju zaburzenia w nabywaniu kompetencji językowych i komunikacyjnych oraz rozwój sprawności zapewniających osiągnięcie tych kompetencji poprzez dobór celowanych ćwiczeń. Logopeda na bazie posiadanej wiedzy dokonuje diagnozy oraz oceny, co jest odstępstwem od normy a co wynika jedynie z indywidualnego tempa rozwoju, co stanowi zaburzenie a co wadę lub błąd wymowy. Określa przyczynę zaburzeń komunikacji językowej i ustala i przeprowadza indywidualny program terapii dostosowany do zaistniałych potrzeb.

Literatura:

 Gałkowski T., Jastrzębowska G. (2014) Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. Tom 1. Interdyscyplinarne podstawy logopedii. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.